Photobucket

Pada : 28 April 2013
Bertempat : Ladang Tunas Alam Agrotech, Titi Gantung, Bota Kiri, Perak.
Masa : 9:00 pg - 5:30 petang.
Kaedah Kursus : Menumpukan lebih kepada praktikal.
Disediakan : Nota panduan, makan, minum, beg media dan sijil.
Bayaran : RM 190.00 (Terhad untuk 15 orang sahaja.)

Hanya pendaftaran dengan deposit RM50.00 seorang akan diutamakan.

Friday, December 21, 2007

Oren itu menawan



Menawankan!!!. Itu kata orang berfalsampah. Bagi saya pula oren itu penyakit. Setelah sekian lama saya buat beg dan mendengar masalah orang, kali ini saya menghadapi masalah kulat oren. Tak banyak...5 beg je tapi cukup membuatkan saya kecut. Tak tau dari mana datang benda ni. Kedudukan 5 beg ni berjauhan satu sama lain.
Mula-mula plan nak terus buang tapi bila belek-belek ada yang menarik tentang kulat oren ni. Beg ni saya asingkan jauh dari rumah.
Yang saya hadapi ialah kulat di bahagian luar je. Hanya tumbuh atas span. Bila buka cap span tu, takde kesan warna oren. Mungkin pasal span ketat. Dalam beg masih ok dan maiselium bergerak dengan baik.








Saya tukar cap span dengan tutup rehat untuk sementara untuk tengok samada beg akan terus rosak atau masih ok.

5 comments:

fatisha said...

oren dan hitam.. memang menawan... lambang syarikat ku... kekeke

019 798 6688 said...

oren tu pasal, span tu lembab atau menakung air..

fatisha said...

yeke? sebab span lembab?

nazmy said...

sy ada mngikuti kusus bmbingan hj johari mat isa,kalu trjadi mcm ni bermkna ada serangan dr spora asing yg tumbuh lbih dulu dr spora cndawan,langkah mrawat adalah dengan mngasingkan bongkah tersebut,letakkan di luar(tmpt yg teduh),spray dgn dettol smpai hilang sponge wrna oren tuh...wallahua'lam

Tunas Alam Agrotech (T.A.A) (001714018-X) said...

setelah saya amati tempat serangan oren...rasanya memang betul ada kena mengena dengan air bertakung di span atau kelopak lebihan plastik. kena pulak ada biji gandum kat kelopak. memang akan ada potensi oren. kesimpulannya...jangan siram air di beg semasa peram. thanks to all.

 
Design by Tunas Alam Agrotech © 2008