Photobucket

Pada : 28 April 2013
Bertempat : Ladang Tunas Alam Agrotech, Titi Gantung, Bota Kiri, Perak.
Masa : 9:00 pg - 5:30 petang.
Kaedah Kursus : Menumpukan lebih kepada praktikal.
Disediakan : Nota panduan, makan, minum, beg media dan sijil.
Bayaran : RM 190.00 (Terhad untuk 15 orang sahaja.)

Hanya pendaftaran dengan deposit RM50.00 seorang akan diutamakan.

Wednesday, April 23, 2008

Barang Naik

Beginilah nasib kepada mereka yang baru bertatih dalam pertanian/perniagaan. Kita terlalu bergantung kepada pembekal bahan mentah yang suka manipulasikan harga (walau bagaimanapun tak semua pembekal cam tu). Kalau tak beli...bisnes kita tak jalan...kalau beli..kos pulak bertambah. Nak cari option...pun sama gak harga dia. Mau..tak mau..kena beli gak. Mula-mula habuk kayu. Setiap kali oder...mesti harga naik RM50. Dah puas komplen dan merayu tapi tokey tak peduli. Katanya 'kalau u tanak..takpa.. lain orang nak'. Boleh ke buat cendawan tanpa habuk kayu?....Kalau boleh kan senang...
Sejak Tahun baru China bulan Febuari lepas...dedak dah naik sampai 80% dari harga asal dengan alasan kena bersaing dengan pengusaha kambing, lembu dan itik. Dah tu stok pulak terhad. Pengusaha penternakan ni selalunya yang bermodal besar. Mereka akan 'sapu' semua. Tinggal la yang saki-baki. Tu pun kalau ada. Nak beli dalam kuantiti banyak...ada isu modal dan cashflow. Ye la kalau dah duit terperap kat stor selama sebulan..sesak gak cashflow. Pas tu harga plastik PP pun naik gak .Naik 10%. Hampir semua pembekal naik harga dengan alasan harga minyak dunia naik. Naik pun naik la...Nasib harga petrol ditangguhkan kenaikan. Kalau tak.....

Sampai la masa untuk pengusaha cendawan ni berpersatuan. Dengar cerita persatuan cendawan ni dah ada tapi....... Sapa ada info pasal persatuan ni? Macam yang En Ramli (kulat) cadangkan tu betul. Bukan setakat untuk pasaran tapi boleh berkongsi modal untuk membeli bahan mentah pada harga rendah dengan syarat-syarat yang dipersetujui. Tapi...sapa nak start dulu...??

No comments:

 
Design by Tunas Alam Agrotech © 2008